00-144 Warszawa, Al. Solidarności 83/89
NIP: 7010414095, tel.: (22) 850-10-20
Autoryzacja [Płatności]
 
Szukaj
Szybkie wyszukiwanie całymi słowami wg...
dokładnie
tytułu
autora
wydawnictwa
[Zaawansowane...]


Sposoby Płatności
Koszty dostawy:
Poczta Polska, przesyłka priorytetowa za pobraniem 15,50 zł
Poczta Polska, przesyłka priorytetowa przelewem, kartą kredytową 11,50 zł
Kurier GLS za pobraniem, przelewem, kartą kredytową 21,00 zł


Promocje
1.RABAT 10%
obniżka: 10%
2.RABAT 50%
obniżka: 50%

2 Promocje (2)

Książki
Nowości
Hity dnia
Polecamy
Bestsellery

Katalog tematyczny
Katalog tytułowy
Katalog autorów
Katalog wydawców
Serie wydawnicze


Działy
Działy
ANGLOJĘZYCZNE
ANTYKWARIAT
APLIKACJE PRAWNICZE
ARCHITEKTURA I URBANISTYKA
AUDIOBOOKI
AUDYT
AUTOMATYKA I ROBOTYKA
BANKOWOŚĆ
BEZPIECZEŃSTWO, TERRORYZM
BHP
BIOLOGIA
BIZNES
BUDOWNICTWO I PRAWO BUDOWLANE
EKOLOGIA I OCHRONA ŚRODOWISKA
EKONOMIA
ELEKTRONIKA
ELEKTROTECHNIKA
ETYKA
FILOZOFIA
FINANSE I PRAWO FINANSOWE
GEODEZJA,GEOLOGIA,KARTOGRAFIA
GLOBALIZACJA
GMP GHP HACCP
HANDEL
HISTORIA
INFORMATYKA
INNE
KALENDARZE
MARKETING I REKLAMA
MECHANIKA
MEDIA I DZIENNIKARSTWO
MEDYCYNA
METROLOGIA
MILITARIA
NAUKI HUMANISTYCZNE
NAUKI MATEMATYCZNE
NAUKI ŚCISŁE
NIERUCHOMOŚCI
PEDAGOGIKA
PODATKI I PRAWO PODATKOWE
PODRĘCZNIKI
POLITOLOGIA
POLITYKA SPOŁECZNA,RYNEK PRACY
PORADNIKI
PRAWO
PSYCHOLOGIA
RACHUNKOWOŚĆ
REPORTAŻE, FELIETONY, WYWIADY
SAMORZĄD TERYTORIALNY
SŁOWNIKI,ENCYKLOPEDIE,JĘZYKI
SOCJOLOGIA
TANIA KSIĄŻKA
TRANSPORT I LOGISTYKA
TURYSTYKA I HOTELARSTWO
UBEZPIECZENIA
UNIA EUROPEJSKA
WIELKA PROMOCJA
WYDAWNICTWO C.H.BECK
ZARZĄDZANIE


Logowanie
Pseudonim/Login:
Hasło:

[ Zapomniałeś hasło? ]


Members List Zarejestrowani:
arrow Ostatnio dołączył:  viseamd
arrow Razem: 9433

visitors Odwiedziny:
arrow Goście: 157
arrow Członkowie: 0
arrow Razem: 157

signup
Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz zarejestrować się klikając tutaj


Języki
Wybierz język:

English Polish


POLITYKA REGIONALNA W UNII EUROPEJSKIEJ W IRLANDII I WIELKIEJ BRYTANII W LATACH 1989-2006
 

ARKADIUSZ MICHAŁ KOWALSKI ARKADIUSZ MICHAŁ KOWALSKI - Inne książki
31,50 zł 28,35 zł
zawiera 5% VAT
(Cena netto: 27,00 zł)
(RABAT 10%)

POLITYKA REGIONALNA W UNII EUROPEJSKIEJ W IRLANDII I WIELKIEJ BRYTANII W LATACH 1989-2006

Wydawnictwo:

SGH

WSTĘP
Tradycja prowadzenia aktywnej polityki regionalnej sięga lat dwudziestych XX wieku, a pierwszym krajem, który podjął działania na rzecz stymulowania rozwoju gospodarczego w regionach dotkniętych kryzysem, była Wielka Brytania1. Od tego czasu tematyka rozwoju regionalnego stała się ważną dziedziną ekonomii i koncentrowało się na niej wiele badań i opracowań naukowych w różnych częściach świata. Tematyka polityki regionalnej stała się szczególnie aktualna i ważna w kontekście integracji europejskiej. Objęła ona kraje i regiony o diametralnie różnym poziomie rozwoju społeczno-gospodarczego i jednym z jej podstawowych priorytetów jest osiągnięcie wewnętrznej spójności społecznej, ekonomicznej i przestrzennej.
Politykę regionalną można zdefiniować jako całokształt działań państwa i występujących w jego imieniu władz centralnych i regionalnych w zakresie kształtowania procesu rozwoju społecznego i ekonomicznego regionów w ramach ogólnej polityki społeczno-eko-nomicznej. Poprzez różne formy interwencji państwa wpływa ona na poprawę terytorialnej dystrybucji działalności gospodarczej i przyspiesza proces wyrównywania poziomu rozwoju pomiędzy obszarami lepiej i gorzej rozwiniętymi. Nowoczesna polityka regionalna nie koncentruje się jednak na prostych mechanizmach redystrybucyjnych i wyrównawczych, lecz na pobudzaniu we wspomaganych regionach wzrostu endogenicznego, z możliwie największym wykorzystaniem potencjału tkwiącego w lokalnych gospodarkach. Jest ważne, aby podejmowane interwencje nie osłabiały potencjału ośrodków silnie rozwiniętych, co zagrażałoby konkurencyjności całej Unii Europejskiej. Nowe teorie akcentują rolę wiedzy, innowacji i specjalizacji, które to czynniki wyznaczają szansę regionów i rolę polityki regionalnej w efektywnej walce o konkurencyjność w dobie globalizacja Obecnie stosuje się podejście interdyscyplinarne, które wskazuje na aspekty regionalne w innych politykach sektorowych. Należy zauważyć, że z jednej strony skuteczność wsparcia regionalnego zależy od harmonijnych działań w ramach różnych polityk, z drugiej zaś strony aspekt regionalny zaczęto wykorzystywać nie tylko w polityce regionalnej, ale także przemysłowej i innowacyjnej.
Problematyka polityki regionalnej w Europie jest bardzo popularna we współczesnych badaniach naukowych poświęconych zagadnieniom administracji publicznej, funkcjonowaniu wspólnot lokalnych i regionalnych, procesom decentralizacji władzy oraz absorpcji funduszy strukturalnych i ich wpływowi na gospodarkę wspomaganych obszarów. Dotychczas autorzy próbowali znaleźć odpowiedź na kilka fundamentalnych pytań dotyczących rozwoju regionalnego w Unii Europejskiej, przy czym w przypadku wielu z nich cel został osiągnięty tylko częściowo:
1. Jak procesy integracji gospodarczej wpływają na nierówności regionalne na terytorium Wspólnoty?
2. W jakim stopniu fundusze strukturalne przyczyniają się do rozwiązywania problemów najsłabszych regionów i do zmniejszania rozpiętości przestrzennych w rozwoju gospodarczym?
3. Czy działania na rzecz regionalnego wyrównywania poziomu rozwoju gospodarczegonie osłabiają potencjału ośrodków silnie rozwiniętych, wystawiając na niebezpieczeństwo konkurencyjność całej Unii Europejskiej?
4. Jakie zastosować środki, by podejmowane interwencje były skuteczne i efektywnie wyzwalały potencjał tkwiący w lokalnych gospodarkach?
Analiza działań funduszy strukturalnych, głównego narzędzia polityki regionalnej Unii Europejskiej, ma szczególne znaczenie praktyczne dla Polski, która stała się członkiem tej organizacji w 2004 roku. Od sprawnego pozyskiwania europejskich środków pomocowych zależy, czy wykorzystamy szansę na nadrobienie zaległości w rozwoju gospodarczym i zbliżenie do średniego poziomu dochodów osiąganych w Unii Europejskiej. Ważnych i ciekawych wniosków dostarcza analiza rozwoju przestrzennego oraz doświadczeń w kształtowaniu polityki regionalnej w starych państwach członkowskich. Wybór Irlandii i Wielkiej Brytanii został podyktowany przede wszystkim poglądem, że kraje te stanowią jeden z najlepszych wzorców do analizy polityki regionalnej Unii Europejskiej. Wiąże się to z faktem, że państwa anglosaskie charakteryzują się dużą efektywnością sektora publicznego, dobrze rozwiniętymi systemami monitoringu i ewaluacji i można mówić o narzuceniu przez nie reszcie Europy wysokich standardów w zakresie rozporządzania środkami publicznymi. Po reformie Delorsa przeprowadzonej w 1988 roku, w ciągu trzech okresów programowych obejmujących lata 1989-1993,1994-1999 i 2000-2006 Irlandia i Wielka Brytania miały okazję uczestniczyć w trzech cyklach działań funduszy strukturalnych, zawierających przygotowanie strategii, wdrażanie, zarządzanie i administrację programów oraz ich monitoring i ewaluację, co umożliwiło wypracowanie nowoczesnych systemów polityki regionalnej w standardach Unii Europejskiej. Pomimo wielu różnic ustrojowych, prawnych i ekonomicznych oraz braku możliwości prostej adaptacji rozwiązań instytucjonalnych, z doświadczeń tych krajów wynikają konkretne wnioski dla Polski. Po rozszerzeniu Unii Europejskiej w 2004 roku, całe terytorium naszego państwa jest objęte Celem 1 funduszy strukturalnych, dotyczącym dostosowania strukturalnego regionów opóźnionych w rozwoju społeczno-gospodarczym. Z tej przyczyny największe znaczenie dla Polski mają doświadczenia Irlandii, w całości objętej Celem 1, oraz tych regionów Wielkiej Brytanii, które także korzystały z pomocy w ramach tego celu. Dla naszego kraju ciekawym przykładem szczególnie pozytywnego oddziaływania europejskich środków pomocowych jest Irlandia, której stan gospodarczy w 1989 roku wykazywał wiele cech wspólnych z obecnym stanem gospodarczym Polski, a która w ciągu kilkunastu lat stała się jednym z najbogatszych państw Unii Europejskiej. Państwo to wykorzystało sprzyjające warunki, takie jak napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych oraz dynamiczny rozwój sektora technologii informacyjno-komunika-cyjnych (ICT) i umiejętnie powiązało fundusze strukturalne z własną strategią polityki rozwojowej. Analiza czynników, które doprowadziły do przełomu określanego w literaturze "modelem irlandzkim" i przyczyniły się do fenomenu "celtyckiego tygrysa" (Celtic Tiger) powinna znaleźć zastosowanie praktyczne w Polsce. Ważnych wniosków dostarczają także doświadczenia Wielkiej Brytanii, stanowiące bardzo dobry wzór wielu praktycznych rozwiązań w sferze pomocy strukturalnej, dotyczących m.in. systemów monitoringu i ewaluacji lub kształtowania partnerstwa publiczno-prywatnego {public-privatepartnership - PPP).

Spis treści


ISBN: 0867-7727-550
Książkę znajdziesz w działach:
UE-regiony
299 stron
format: B5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2008
Poleć znajomemu
Zgłoś błąd

Średnia ocen: 5.005.005.005.005.00
Czytaj recenzje (1)
Dodaj recenzję

Wróć

Koszyk
Twój koszyk jest pusty

Data aktualizacji bazy: 17.11.2018 13:51
książek w bazie: 37089


Naukowa

  Zapraszamy do naszej księgarni internetowej ekonomiczna24.osdw.pl
Księgarnia EKONOMICZNA Kazimierz Leki Sp. z o.o.

 


Facebook
Teraz nie ma zawartości dla tego bloku.


Licznik




Copyright © 2004-2018 Księgarnia NAUKOWA e-mail: naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone.  rss
Uprzejmie informujemy, że ta strona korzysta z plików cookies. Pozostawanie na niej oznacza wyrażenie zgody na korzystanie z plików cookies. Więcej w polityka prywatności.