WSTĘP
Niniejszy podręcznik jest zbiorem zadań z matematyki realizowanej głównie w wyższych zawodowych szkołach menedżersko-ekonomicznych. Wielu studentów tego rodzaju uczelni jest absolwentami średnich szkół ekonomicznych, handlowych lub humanistycznych, w których program matematyki jest zawężony. Uznałyśmy zatem za konieczne umieszczenie w tym podręczniku omówienia - przypomnienia tych działów matematyki z zakresu szkoły średniej, których znajomość jest niezbędna przy realizacji obowiązującego programu studiów ekonomicznych.
Matematyka na tego rodzaju studiach pełni rolę pomocniczą, dlatego wiele uwagi poświęcamy interpretacjom i ilustracjom tych pojęć, które znajdują zastosowania w zagadnieniach ekonomicznych.
W każdym rozdziale na początku poszczególnych paragrafów zamieszczamy w bardzo skróconej postaci materiał teoretyczny. Nie obejmuje on całości zagadnień związanych z wykładem na określony temat, dlatego nie należy go uznawać za wyczerpujący w pełni, a jedynie jako przypomnienie najbardziej istotnych definicji i twierdzeń niezbędnych do rozwiązywania zamieszczonych przykładów i zadań.
Obok krótkiego materiału teoretycznego zamieszczamy także w każdym paragrafie przykłady będące ilustracją omawianych pojęć i twierdzeń oraz przykłady kompletnie rozwiązanych zadań. Każdy paragraf kończymy serią zadań do samodzielnego ich rozwiązania przez Czytelnika. Na końcu podręcznika zamieszczamy odpowiedzi do tych zadań lub ich rozwiązania w postaci skróconej, a niekiedy kompletnej.
Celowo stosujemy różne sposoby formułowania zapisu zadań oraz ich rozwiązań. Uważamy bowiem, iż warto zapoznać Czytelnika z różnymi sposobami zapisu prezentowanych rozwiązań.
Wiele zadań zamieszczonych w tym zbiorze nie można uznać za oryginalne. Pochodzą bowiem z notatek przygotowywanych przez nas lub naszych współpracowników do prowadzonych przez wiele lat zajęć dydaktycznych. Nie jest więc możliwe w większości przypadków podanie źródeł z których one pochodzą
Mamy nadzieję, że opracowany przez nas zbiór zadań będzie służył znaczną pomocą w samodzielnym przyswajaniu obowiązującego programem materiału, nie tylko dla studentów studiów zaocznych, ale także dla tych wszystkich studentów stacjonarnych studiów ekonomicznych, którzy mają braki z matematyki w zakresie programu szkoły średniej.
Życzymy owocnej nauki i życzliwego przyjęcia tej formy pomocy z naszej strony.
Warszawa, luty 2004 r.
AUTORKI