Celem opracowania jest wskazanie kierunków i procesów rozwojowych w naukach ekonomicznych, w tym szczególnie w ekonomii, finansach oraz marketingu. Autorzy odnoszą się do różnych kwestii, podejmując zarówno bardzo ogólne rozważania, jak i analizując problemy szczegółowe, dotyczące określonych podmiotów rynkowych. Wskazują przy tym na trendy we współczesnej gospodarce oraz na działania realizowane w przestrzeni wirtualnej.
Książka została podzielona na dwie części. Część pierwsza obejmuje artykuły związane z problemami z obszaru ekonomii i finansów. Autorzy poruszają m.in. kwestie związane z teorią ekonomii i odnoszą je do praktyki, analizują uwarunkowania rozwoju usług bankowych i turystycznych oraz zasady funkcjonowania kryptowalut.
W części drugiej zostały umieszczone prace odnoszące się do trendów i kierunków zmian we współczesnym marketingu, związanych tak z przestrzenią wirtualną, jak i z tradycyjnymi półkami sklepowymi. Autorzy opisują działania z zakresu mediów społecznościowych w wybranych obszarach, podają przykłady akcji promocyjnych prowadzonych przy użyciu gier komputerowych czy też prezentują strategie wyboru opakowań, pokazując, które z nich stanowią manipulację, a które służą utrzymaniu jakości produktu.
Koncepcja monografii obejmuje zarówno rozważania teoretyczne związane z rynkiem rzeczywistym oraz wirtualnym, jak również studia przypadków odwołujących się do określonych podmiotów rynkowych.