00-144 Warszawa, Al. Solidarności 83/89
NIP: 7010414095, tel.: (22) 850-10-20
Autoryzacja [Płatności]
 
Szukaj
Szybkie wyszukiwanie całymi słowami wg...
dokładnie
tytułu
autora
wydawnictwa
[Zaawansowane...]


Sposoby Płatności
Koszty dostawy:
Poczta Polska, przesyłka priorytetowa za pobraniem 15,50 zł
Poczta Polska, przesyłka priorytetowa przelewem, kartą kredytową 11,50 zł
Kurier GLS za pobraniem, przelewem, kartą kredytową 21,00 zł


Promocje
1.RABAT 10%
obniżka: 10%
2.RABAT 50%
obniżka: 50%

2 Promocje (2)

Książki
Nowości
Hity dnia
Polecamy
Bestsellery

Katalog tematyczny
Katalog tytułowy
Katalog autorów
Katalog wydawców
Serie wydawnicze


Działy
Działy
ANGLOJĘZYCZNE
ANTYKWARIAT
APLIKACJE PRAWNICZE
ARCHITEKTURA I URBANISTYKA
AUDIOBOOKI
AUDYT
AUTOMATYKA I ROBOTYKA
BANKOWOŚĆ
BEZPIECZEŃSTWO, TERRORYZM
BHP
BIOLOGIA
BIZNES
BUDOWNICTWO I PRAWO BUDOWLANE
EKOLOGIA I OCHRONA ŚRODOWISKA
EKONOMIA
ELEKTRONIKA
ELEKTROTECHNIKA
ETYKA
FILOZOFIA
FINANSE I PRAWO FINANSOWE
GEODEZJA,GEOLOGIA,KARTOGRAFIA
GLOBALIZACJA
GMP GHP HACCP
HANDEL
HISTORIA
INFORMATYKA
INNE
KALENDARZE
MARKETING I REKLAMA
MECHANIKA
MEDIA I DZIENNIKARSTWO
MEDYCYNA
METROLOGIA
MILITARIA
NAUKI HUMANISTYCZNE
NAUKI MATEMATYCZNE
NAUKI ŚCISŁE
NIERUCHOMOŚCI
PEDAGOGIKA
PODATKI I PRAWO PODATKOWE
PODRĘCZNIKI
POLITOLOGIA
POLITYKA SPOŁECZNA,RYNEK PRACY
PORADNIKI
PRAWO
PSYCHOLOGIA
RACHUNKOWOŚĆ
REPORTAŻE, FELIETONY, WYWIADY
SAMORZĄD TERYTORIALNY
SŁOWNIKI,ENCYKLOPEDIE,JĘZYKI
SOCJOLOGIA
TANIA KSIĄŻKA
TRANSPORT I LOGISTYKA
TURYSTYKA I HOTELARSTWO
UBEZPIECZENIA
UNIA EUROPEJSKA
WIELKA PROMOCJA
WYDAWNICTWO C.H.BECK
ZARZĄDZANIE


Logowanie
Pseudonim/Login:
Hasło:

[ Zapomniałeś hasło? ]


Members List Zarejestrowani:
arrow Ostatnio dołączył:  TomaszD
arrow Razem: 9517

visitors Odwiedziny:
arrow Goście: 174
arrow Członkowie: 0
arrow Razem: 174

signup
Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz zarejestrować się klikając tutaj


Języki
Wybierz język:

English Polish


OBRAZ CZŁOWIEKA WE WSPÓŁCZESNEJ EKONOMII
 

ANNA HORODECKA ANNA HORODECKA - Inne książki
65,00 zł 58,50 zł
zawiera 5% VAT
(Cena netto: 55,72 zł)
(RABAT 10%)

OBRAZ CZŁOWIEKA WE WSPÓŁCZESNEJ EKONOMII

Wydawnictwo:

SGH

Dwa pierwsze rozdziały monografii stanowią wprowadzenie terminologiczno-koncepcyjne, ukazując znaczenie koncepcji człowieka w ekonomii. Pozwalają na weryfikację hipotezy o zależności sposobu rozumienia i uprawiania ekonomii od obrazu człowieka i służą stworzeniu narzędzi badawczych stosowanych w analizie obrazu człowieka przeprowadzonej w rozdziałach trzecim i czwartym. W rozdziałach piątym i szóstym przedstawiono zaś uwarunkowania zmian obrazów człowieka w ekonomii i wnioski z tego wynikające.
Rozdział pierwszy przybliża perspektywę poznawczą pracy i wprowadza w terminologię związaną z obrazami człowieka, ukazując, że od sposobu jego definiowania zależy postrzeganie człowieka w ekonomii. Skonstruowano model niezbędny dla porównywania różnych obrazów człowieka we współczesnej, heterodoksyjnej ekonomii. Posłużono się w tym celu dokonaniami antropologii filozoficznej. Przyjęto mianowicie trzy podstawowe wymiary, według których można ująć naturę gospodarującego człowieka: ontologiczny (wyjaśniający głównie relacje człowieka z naturą i światem metafizycznym), społeczny (charakteryzujący relacje z innymi ludźmi) oraz indywidualny (kreślący obraz człowieka jako jednostki). Model zakłada też istnienie trzech istotnych poziomów natury ludzkiej, tj. działania, motywacji i rozumu (woli czy sensu), odpowiadających antropologicznym poziomom: ciała, duszy i ducha.
Rozdział drugi ukazuje znaczenie obrazu człowieka w ekonomii i jego wielofunkcyjność. Dowodzi, że przyjmuje on postać założeń, pozwalających na skonstruowanie modeli zarówno wyjaśniających funkcjonowanie gospodarki, jak i normatywnych oraz deskryptywnych, których znaczenie podkreśla szczególnie ekonomia heterodoksyjna. Istotna jest przy tym rola obrazu człowieka w procesie poznawczym, zważywszy na tzw. kontekst odkrycia i uzasadnienia. Chodzi tu przede wszystkim o pokazanie wpływu przyjętej koncepcji człowieka na obserwatora i sposób postrzegania przez niego badanych zjawisk.
Rozdział trzeci służy zarysowaniu koncepcji człowieka w ramach głównego nurtu ekonomii, z uwzględnieniem założeń przyjmowanych odnośnie do racjonalności. Przemiany tej koncepcji omówiono, posługując się modelem skonstruowanym w rozdziale pierwszym, odnosząc się do kolejnych wymiarów obrazu człowieka. Przedstawiono też powody, dla których ekonomiści heterodoksyjni zdecydowali się na tworzenie alternatywnych wizji człowieka, podejmując krytykę koncepcji homo oeconomicus.
Rozdział czwarty jest poświęcony charakterystyce przemian obrazu człowieka w ramach współczesnej heterodoksji ekonomicznej. Przedstawiono obrazy funkcjonujące w ekonomii ekologicznej, ewolucyjnej, behawioralnej (wraz z neuroekonomią i ekonomią eksperymentalną), feministycznej i humanistycznej. Można tu dostrzec wiele paralel do różnych koncepcji człowieka, tworzonych nie tylko w ekonomii. Dzieje się tak ponieważ obrazy człowieka, zwłaszcza te stanowiące kamień węgielny dla danej dyscypliny (np. homo sociologicus, homo politicus czy homo oeconomicus) lub zapoczątkowujące nową szkołę (np. ekonomię ewolucyjną) czy teorię (np. teoria XY McGregora), na ogół nie powstają w próżni, ale wzorują się na istniejących modelach (np. obraz człowieka w ekonomii ekologicznej posługuje się obrazem człowieka właściwym ekonomii behawioralnej, neoklasycznej i humanistycznej). Charakterystyka kluczowych modeli, do których nawiązują pośrednio lub bezpośrednio koncepcje człowieka we współczesnej ekonomii heterodoksyjnej, została zamieszczona w Aneksie. Najważniejsze z nich leżą u podstaw dziedzin i dyscyplin nauki, z którymi współpracuje współczesna ekonomia lub do których nawiązuje, jak: socjologia, psychologia, kulturoznawstwo, politologia czy etyka.
W rozdziale piątym zaprezentowano uwarunkowania zmian koncepcji człowieka. Wskazano na zasadniczą rolę rosnącej złożoności procesów gospodarczych. Prowadzi ona do próby sprostania jej wyzwaniom przez modyfikację koncepcji człowieka. Następnie pokazano jak istotnym kanałem ewolucji koncepcji są zmiany w potocznych i naukowych obrazach człowieka. Poddano też analizie wybrane sposoby rozprzestrzeniania się tych koncepcji. Wreszcie zostało omówione znaczenie pozaekonomicznych koncepcji człowieka jako źródła inspiracji dla ekonomii. Rolę wyróżnionych czynników ukazano na przykładzie koncepcji człowieka u Adama Smitha.
W rozdziale szóstym przedstawiono możliwe konsekwencje przemian obrazu człowieka dla rozwoju ekonomii. Podjęto rozważania czy można się liczyć ze zmianą paradygmatu w głównym nurcie tej nauki na korzyść jednej z odnóg heterodoksji, czy raczej z eklektycznym obrazem człowieka w głównym nurcie. A może raczej z pluralistycznym współistnieniem wielu szkół z odrębnymi obrazami człowieka bądź z próbą stworzenia metaekonomii jako płaszczyzny pozwalającej na współistnienie i komunikację między tymi koncepcjami, która przełoży się na transdyscyplinarny charakter ekonomii? Przeanalizowano to czy odchylenia od neoklasycznego obrazu człowieka we współczesnej heterodoksji pozostaną bez echa dla ekonomii głównego nurtu. W tym kontekście zwrócono uwagę na niezmiernie ważny kierunek inspiracji rozwojowych dla ekonomii, jakim jest etyka gospodarcza (ekonomiczna) i związane z nią odpowiedzialne prowadzenie działalności gospodarczej, w której można upatrywać zarzewia swego rodzaju ekonomii moralnej.
Kluczowe dla analizy pojęcie "obraz człowieka" ma charakter metaekonomiczny i jest rozwijane na gruncie różnych nauk, z zastosowaniem właściwych im metod badawczych. Oznacza to, że konieczne staje się nadanie analizie interdyscyplinarnego charakteru i wykorzystanie elementów metodyki właściwych dla dziedzin nauki, zajmujących się rozpatrywanym przedmiotem badań. Wyniki tak prowadzonej analizy oraz wnioski mogą stać się punktem wyjścia do budowy modelu, przedstawiającego wpływ obrazu człowieka na kształt i zakres współczesnych teorii ekonomicznych.

Spis treści


ISBN: 978-83-8030-253-2
Książkę znajdziesz w działach:
EKONOMIA
454 stron
format: B5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2018
Poleć znajomemu
Zgłoś błąd

Średnia ocen: brak ocen
Czytaj recenzje (0)
Dodaj recenzję

Wróć

Koszyk
Twój koszyk jest pusty

Data aktualizacji bazy: 23.08.2019 17:11
książek w bazie: 37959


Naukowa

  Zapraszamy do naszej księgarni internetowej ekonomiczna24.osdw.pl
Księgarnia EKONOMICZNA Kazimierz Leki Sp. z o.o.

 


Facebook
Teraz nie ma zawartości dla tego bloku.


Licznik




Copyright © 2004-2019 Księgarnia NAUKOWA e-mail: naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone.  rss
Uprzejmie informujemy, że ta strona korzysta z plików cookies. Pozostawanie na niej oznacza wyrażenie zgody na korzystanie z plików cookies. Więcej w polityka prywatności.