Przedsiębiorczość jest pojęciem, którego użycie samo w sobie może stanowić uzasadnienie podjęcia naukowej refleksji lub wysiłku badawczego. Wynika to z faktu, że jest ona względnie nowym i w gruncie rzeczy słabo rozpoznanym obszarem w naukach o zarządzaniu. W konsekwencji badania nad przedsiębiorczością od lat borykają się z obciążeniami wynikającymi z nowości, obejmującymi brak zewnętrznej legitymizacji oraz wewnętrznej spójności i zgodności. Porozumienia brakuje m.in. w wielu kluczowych kwestiach dotyczących tego, co konstytuuje przedsiębiorczość, co - jak stwierdzili P Davidsson i J. Wiklund - wynika z faktu, że naukowcy nie chcą opierać się na wynikach badań prowadzonych przez innych, a także dlatego, że pomiary kluczowych zmiennych są zwykle obarczone licznymi słabościami. Chociaż szeroko rozumiane badania nad przedsiębiorczością stoją w obliczu rozwiązania wielu problemów konceptualnych, to w niektórych obszarach rozwój wiedzy postępuje bardziej obiecująco . Do obszarów takich należy badanie przedsiębiorczości w ramach organizacji. Zdaniem naukowców przedsiębiorczość może być obecna na każdym poziomie organizacji, a odmienne sposoby zachowań przedsiębiorczych na różnych poziomach mogą być uważane za główny czynnik wpływający na natężenie przedsiębiorczości organizacyjnej .
Dlatego W. Wales i inni sugerowali, że aby zrozumieć przedsiębiorczość trzeba prowadzić badania nie tylko na poziomie kadry kierowniczej, ale też na poziomie pracowników niebędących kierownikami.
Z kolei R.D. Hisrich i M.P. Peters zdefiniowali przedsiębiorczość jako proces tworzenia czegoś wartościowego, poświęcając temu niezbędny czas i wysiłek, podejmując towarzyszące mu ryzyko finansowe, psychologiczne i społeczne, a otrzymując wynikające z niego korzyści pieniężne i osobiste.
Inni naukowcy twierdzą, że przedsiębiorczość wiąże się z innowacyjnym zachowaniem połączonym z orientacją strategiczną w dążeniu do zwiększenia zyskowności. Na przykład J.L. Davis i inni , definiując wspólne cechy przedsiębiorców (określane przez nich mianem orientacji przedsiębiorczej), doprecyzowują tę mieszankę innowacyjnych zachowań i orientacji strategicznej o chęć poszukiwania i tworzenia nowych szans poprzez przejawianie zachowań innowacyjnych, proaktywnych i podejmowanie ryzyka. Zatem, najogólniej rzecz ujmując, przedsiębiorczość związana jest z dostrzeganiem szans i podążaniem ich śladem , choć zdaniem niektórych naukowców sposób postrzegania przedsiębiorczości jest w znacznej mierze uzależniony od zainteresowań samego badacza.