Celem niniejszej publikacji jest próba ukazania współzależności zachodzących między cyfryzacją (jej przebiegiem, cechami i konsekwencjami) a przedsiębiorstwem i dokującą się pod wpływem rozważanych zmian technologicznych transformacją. Cele szczegółowe towarzyszące realizacji tak zakrojonego tematu zmierzają do:
1) doprecyzowania terminów nierozerwalnie związanych z gospodarką cyfrową, takich jak ona sama, produkt cyfrowy, biznes cyfrowy czy wreszcie wirtualna rzeczywistość, a także zaprezentowania ich najważniejszych ekonomicznych konsekwencji;
2) zidentyfikowania podstawowych cech procesu globalizacji w erze cyfryzacji - u postaw podjętych w tym zakresie rozważań znajduje się teza, że globalizacja w warunkach dynamicznego rozwoju gospodarki cyfrowej wchodzi w nową (IV) fazę, w której proces scalania gospodarek światowych odbywa się w ramach wirtualnego wymiaru przestrzennego, a jej głównymi beneficjentami stają się przede wszystkim globalne firmy technologiczne;
3) przybliżenia obrazu współczesnego konsumenta poprzez pryzmat badań nad trendami zachowań klientów, których rola w erze gospodarki cyfrowej nabiera zupełnie nowego znaczenia - jest inna niż w gospodarce tradycyjnej;
4) uporządkowania, w sposób chronologiczny, poglądów na temat roli przedsiębiorczości w ekonomii i zarządzaniu, co ma na celu przede wszystkim przedstawienie nowych form przedsiębiorczości, które rozwinęły się dzięki cyfryzacji gospodarki;
5) ukazania technologicznych uwarunkowań inteligentnych przedsiębiorstw w powstającej obecnie gospodarce cyfrowej opartej na rewolucji przemysłowej 4.0; celem dodatkowym jest w tym przypadku wskazanie konieczności transformacji współczesnych przedsiębiorstw w przedsiębiorstwa inteligentne, dostosowane do nowych, cyfrowych uwarunkowań technologicznych;
6) identyfikacji kluczowych cech globalnych firm technologicznych i źródeł ich ekonomicznego sukcesu.
Wymienione cele szczegółowe ściśle korespondują z układem pracy.